lördag 1 juni 2013

Dag 1 - Vågade, vågade våg

Dag ett med raw food börjar lida mot sitt slut. Inte särskilt svårt än så länge, förutom att vanehjärnan automatiskt ställer in sig på att få ost, godis eller popcorn så här på lördagkväll - men icke!

Temat för dagen har varit Naturupplevelser. Jag ville ut på sjön eftersom det är ett år sen sist och vädret lämpade sig bra för det, även om lite moln började torna upp sig långt borta. Efter att ha druckit en smoothie till frukost så blev det ut i båten på sjön med pappa och Peder. Så härligt att glida ut på vattnet! Först guppade det rätt rofyllt och utterlinan fick löpa parallellt med båten. En öring fastnade på kroken. En stund senare blåste det upp allt mer och båten svajade alltmer. En öring till hade gjort misstaget att bita efter en förmodad fluga. Himlen blev alltmer grå. Vita vågor ville styra båten åt ett håll. Vi ville åt ett annat, så Peder fick sig ett rejält rodd-träningspass, liksom mina bålmuskler som koncentrerat försökte hålla mig upprätt. Ett par fina fiskar hoppade efter krokarna, så vi blev ivriga och ville fortsätta, men det blev alltmer grått. Åskan mullrade sturskt och då kände jag att jag ville hem. Så började regnet att falla, men då hade vi kommit oss in till land. Med regnponchon på njöt jag även av promenaden hem, fastän det kom en riktig regnskur. Det är så otroligt vackert och spirande grönt här nu.
 

Naturen fick bjuda på lunch. De andra åt upp fångsten och efter att ha plockat salta blad, och maskrosblad och blommor så var min lunch ordnad. Det är ett privilegium att kunna plocka maten direkt ute i naturen, ingen besprutning, och växande mer eller mindre bara utanför dörren.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar