fredag 31 maj 2013

Utmaningen

Den som är observant har sett att bloggen plötsligt bytt skepnad. Jag har hittat en utmaning till mig själv. Jag bestämde mig i och för sig för ett tag sedan, men sen har jag tvekat in i det sista om jag verkligen ska blogga om det. Då blir jag ju faktiskt tvungen att genomföra det hela, annars får jag stå där och skämmas.

Jag har alltså tänkt äta raw food i 100 dagar från och med 1 juni 2013. Den som brukar läsa bloggen vet att jag äter raw food lite då och då, men jag gör det långt ifrån hela tiden.

Varför gör jag det här? För att jag vill. För att jag tror att jag mår bra av det. För att jag inte ska slarva med maten utan se till att äta bra istället.

Följande gäller:

Sophies raw food-lag
1 § Sophie får äta endast raw food.
2 § Med raw food avses en kost på grönsaker, frön, nötter, frukt och groddar som inte upphettats över 42 grader Celsius.
3 § Undantag från 1 § gäller
          1. på resor, eller
          2. en gång per vecka. Med vecka avses tidsperioden måndag-söndag. 
4 § Undantag enligt 3 § gäller endast för vegetarisk kost. Om undantag enligt 3 § 1 skett får inte undantag enligt 3 § 2 ske samma vecka. Undantag enligt 3 § 2 som ej nyttjas förfaller omedelbart vid veckans slut.
5 § Undantag från 1 § gäller även för grönt te eller örtte, rostade och/eller saltade nötter, oliver och soltorkade tomater samt smaktillsatser, t ex kryddor, vinäger, honung, soja och senap.
6 § Alkohol får ej förtäras.
7 § Mejeriprodukter får ej förtäras, om de inte ingår i undantagen enligt 3 §.
8 § Kött, fisk eller ägg, ej heller av råkvalitet, får ej förtäras.
9 § Lagen upphör att gälla omedelbart om allvarliga hälsorisker uppstår.

Lagen träder i kraft den 1 juni 2013.
Lagen upphör att gälla den 9 september 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar