måndag 24 juni 2013

Dag 24 - Chaga

Blev serverad en mystisk dekokt på festen i helgen. Såg ut som te, smakade milt, nästan lite vanilj. Mer mystiskt blev det när jag fick se vad som var upphovet till drycken, nämligen brun-svarta träaktiga bitar. Så fick jag en förklaring. Drycken var en dekokt på Chaga, Sprängticka, en parasit/svamp som växer på björk (växer tydligen ibland även på andra träd). Den suger i sig trädets näring. Jag tänker att koncentrerad näring från en björk måste vara rena dundermedlet!


I Sibirien kallas den tydligen för "Odödlighetens svamp", "Gåvan från Gudarna" eller "Gåvan från Himlen". Den har använts som medicinalväxt i Asien under flera tusen år för att stärka immunförsvaret. Läs mer på t ex Morotsliv.

Enligt det som jag har läst ska den ha en otroligt antioxidativ effekt, många många gånger mer effektiv än till exempel blåbär, som det annars talas gott om. Detta gör att den har effekt på cancer, stärker immunförsvaret och är bra mot psoriasis mm. Idel nyttigheter.

Inte visste jag att det fanns nåt sånt här runt knuten inte, men jag fascineras av allt som naturen har att erbjuda. Nybörjare som jag är på sånt här, trots att jag är uppvuxen så nära allt det goda. Den omfattas visst inte av allemansrätten, vilket kan ställa till det för en del som vill bege sig ut att plocka den, men den finns på många sidor på nätet. Själv har jag tillgång till den utan problem. En oväntad lyx.

Den ska användas direkt eller torkas på låg värme för att sedan kokas i vatten ca 1 timme. Sen dricker man dekokten, och som sagt, den smakar inte dåligt. Samma bit kan användas flera gånger, till det inte längre blir någon färg på vattnet som kokas. Jag dricker lite av detta varje dag nu.

Tack för tipset, Tony och Ulrika!

1 kommentar:

  1. Så spännande det lät, hade jag velat prova.
    Karin

    SvaraRadera