tisdag 18 juni 2013

Dag 18 - Protein

Vanligaste frågan när jag säger att jag äter raw food är hur jag får i mig protein. Protein är livsviktigt att få i sig. Kroppens protein består av ca 20 aminosyror varav 8 (9 för barn) är essentiella. Resten av aminosyrorna kan kroppen producera själv. De essentiella aminosyrorna finns i bl a följande matvaror som jag äter när jag äter raw food.

Isoleucin - avokado, nötter, frön, baljväxter
Leucin - cashewnötter
Lysin - kikärtor, sojabönor
Metionin - sesamfrön, paranöt
Treonin - linser, sesamfrön
Tryptofan - bananer
Valin - jordnötter, sesamfrön, linser

För att göra linser och bönor ätbara på raw food-vis så groddar man dem.

Många gånger tror man nog gärna att man måste äta kött eller mejeriprodukter för att få i sig protein men protein finns i så mycket annat och inte nödvändigtvis i mindre mängd än animaliska produkter.

Se t ex följande länk Här finns flest proteiner. Jag är ingen näringsexpert men jag oroar mig inte för proteinerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar