söndag 8 september 2013

Dag 97-100 - Projektavslut

Plötsligt har hela helgen runnit iväg. Vi har haft fantastiskt väder och jag har försökt vara ute så mycket som möjligt.


Jag sitter nu och funderar på hur jag ska summera de sista dagarna på mitt lilla projekt, men det är egentligen inte så mycket att säga. Smoothies och sallad har blivit vardag. Känns inget konstigt att måltiderna nu består av grönsaker, frukt och lite nötter. Det är inte kostigt att äta kalla måltider. Framöver kommer jag inte att hålla mig enbart till det, men förmodligen kommer jag ändå att försöka hålla fast vid det i rätt stor omfattning, för det känns bra. För mig förefaller det logiskt att den mat som vi förmodligen är bäst lämpade att äta är just frukt, grönsaker, nötter och frön i sin råa form, möjligtvis med lite fisk och eventuellt kött ibland. Kolhydratrik mat, ja, men kolhydrater som vi är designade för att hantera, inte vitt socker och halvfabrikat.

Du, som eventuellt vill testa att äta raw food - gör det! Om du vill testa en riktigt intensiv period - räkna med att det är en prövning, den första tiden, man blir förstås sugen på allt som man vanligtvis äter, pasta, grädde, ost. Håll ut, eller ge efter litegrann, men inte för tidigt, för då faller man lätt tillbaka helt. Jag är själv förvånad över att jag faktiskt inte har sug efter ost längre.

En intensiv period har varit bra på så sätt att vanorna har brutits. Nu är det inte svårt att hitta på något mellanmål eller kvällsfika, som inte är smörgåsar. Frukosten har varit det enklaste att byta ut, så ska man börja någonstans så kan man börja där. Beroende på hur du väljer så får du lätt i dig några hundra kalorier till frukost i en smoothie och det klarar man sig på ett tag (jfr havregrynsgröt utan tillbehör ca 140 kalorier/port).

Hunger? Blir man inte hungrig av att äta bara frukt och grönsaker? De första dagarna kände jag en intensiv hunger. Intensiv. Kroppen ville ha en massa onyttigheter. Då undrade jag om jag höll på svälta mig själv, men det kan jag meddela att jag inte håller på att göra. Jag har hållit lite koll på vikten och jag gick faktiskt ner i vikt ett tag, men nu när jag vägde mig idag så kan jag meddela att jag ligger på plusminus noll jämfört med när jag började. Däremot har kroppen omstrukturerat sig lite, till det bättre, och det tycker jag är märkligt. Jag känner mig starkare och sundare. Jag tycks alltså ha hittat en bra balans på matintaget, och den där hungern som jag kände från början, känner jag inte längre. Min målsättning var ju heller inte att gå ner i vikt, även om man lätt kan göra det med denna kost. Jag ville hitta något som känns bra för hälsan och det har jag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar