tisdag 3 september 2013

Dag 95 - Mandelmjölk och rawbollar

Det var längesen jag gjorde mandelmjölk men jag kände mig plötsligt sugen. Därför åkte 1,5 dl råa mandlar i blöt under dagen. När de mjukats upp gick det fint att skala dem och sen mixa dem med ca 5 dl vatten och sen silade jag bort mandeln och vips - mandelmjölk.

Man måste förstås ta tillvara allt, så mandelmoset åkte ner i minimixern tillsammans med 3 teskedar rå kakao, 4-5 dadlar, 1 tesked carobpulver, 1 tesked lakritspulver och 1 rågad tesked kokosolja. Bollarna blev inte så kletiga, så det är nog inte fel med lite mer kokosolja. Mixa ihop ingredienserna, gör bollar och rulla bollarna i kokos.


Gott fika och mandelmjölken är toppen att ha i morgonsmoothien.

Måste bara kommentera den nya flugan också, 5:2-dieten. Känns som att alla håller på med den. Jag kanske inte borde kommentera den för jag vet egentligen inte så mycket om den, men för mig förefaller det ologiskt, att äta alldeles för lite två dagar i veckan. Är det inte bättre att äta mindre eller bättre alla dagar i veckan istället och är det inte stor risk att man äter mer övriga dagar så att man ändå inte minskar ner sitt kaloriintag, för det är väl en kaloriminskning man vill åt? Men vad vet jag. Jag vill inte låta dömande, för jag äter ju minst sagt märkligt själv, och 5:2 verkar ju funka för en del. Man borde få bättre känsla för den mängd mat man äter genom 5:2, det har jag också fått genom rawfood, och det kanske gör störst skillnad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar