fredag 6 januari 2012

Välkommen!

Ännu har jag inte bestämt mig om det är det dummaste jag har gjort eller kanske det bästa – att flytta från ett aktivt liv i staden till ett annat liv uppe i fjällen, ute på vischan. Cirka 12 mil från närmsta stad, och då ligger den på norska sidan (Mo i Rana)och är många gånger oåtkomlig pga dåligt väder, och 25 mil till närmsta svenska stad (Lycksele).
Något drog mig till fjällen. Annars kan man tycka att 16 år i staden skulle ha rotat mig där. Och jag tycker om stadslivet. Det gör jag. Jag gillar shoppingen och stadspulsen, restaurangerna och utelivet. Jag tycker också om fjällen, naturen och lugnet, även om det kan vara ganska intensivt här i fjällen med. Men man kanske inte måste välja? Kanske kan man ha en fot i staden och en i fjällen. Tyngden ligger bara lite mer på fjället-sidan nu.
Utmärkande för mig är just att jag tycker om än det ena än det andra, är ombytlig och snabbt blir uttråkad och rastlös, ofta har jag en ganska lugn och stillsam startsträcka, sen exploderar det och allt ska hända på en gång. Den som gillar astrologi säger antagligen att jag är en typisk våg, väger allt än hit och än dit och kan aldrig bestämma mig. Ser det bra och dåliga med allt. Är diplomatisk. Kanske därav mitt yrkesval – jurist. Arbetar på distans som jurist inom personlig assistans, men jag har inte tänkt ägna min blogg åt personlig assistans, vilket kanske förvånar en del vänner eftersom jag ägnar en stor del av livet åt det, men det är just det; livet har andra sidor också.
Bloggen kommer för mig att handla om sådant som jag tycker är roligt och givande i livet, och kanske emellanåt sådant som jag funderar på, om lite allt möjligt alltså, precis i linje med min ombytlighet. Innan denna blogg blev till kan ni tro att jag funderat och påbörjat texter till en rad bloggar. Nu får det bli som det blir.
Roligt och givande innebär att bloggen kommer att handla om både banala och mer djuplodande ämnen.
Banalt: Kläder, smink och yta. För närvarande undrar jag var jag kan få tag på varma och snygga vinterskor, man kan ju tycka att en som bor i fjällen borde äga ett par vinterskor, och gärna även nya skoterkläder, som jag inte uppdaterat på oklart antal år. Jag skulle vilja kalla mig något av en fashionista. Jag har alltid älskat kläder, om än jag har mina betänkligheter kring all konsumtion och påverkan på miljön, så jag har dragit ner på klädinköpen.
Djuplodande: Livets essens. Tänker försöka ägna mig så mycket åt sådant som stärker mig, och att försöka ta reda på vad som stärker mig, ständigt upptäcker jag nya saker med mig själv och mina medmänniskor. Friluftsliv är ett stärkande område, även om det erbjuder en del fysiska utmaningar, men stopp är ett ord som sällan uppfattas av min hjärna. Ni kommer därför att ta del av mina fisketurer mm.
Kost och hälsa hamnar någonstans mitt mellan banalt och djuplodande. Jag älskar mat, vilket har en tendens att även ta sig i fysiskt uttryck kring midjeområdet, och att laga mat och finna ny mat. Det senaste som jag har fastnat för är raw food, dvs mat som består av grönsaker, groddar, nötter och frön som inte upphettats med än 42 grader. Jo, det är en ganska extrem kost, men också väldigt intressant. Har varit fuskvegetarian i 8-9 år så raw food kändes som ganska nära till hands för att finna nya sätt att tillaga vegetarisk mat på. Fuskvegetarian säger jag för att jag brukar äta fisk och skaldjur och ibland slinker även en köttbit ner, men jag mår egentligen bäst om jag inte äter kött. Mer om kost och annat så småningom.

Med detta vill jag hälsa dig välkommen till min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar