söndag 8 januari 2012

Green smoothie

Ja, då var man trendig då. Ni som såg Nyhetsmorgon imorse såg att Erica Palmcrantz Aziz var där och pratade om raw food. Hon är nog den mest framstående inom raw food i Sverige, i alla fall vad jag vet. Jag har en av hennes kokböcker, eller kokbok förresten, inget kokas ju så det får väl heta matbok istället. Väldigt inspirerande!
Green smoothies utgör en bas inom raw food-kost. Det är ett enkelt och gott sätt att få i sig mycket vitaminer och mineraler, t ex järn och kalcium.  Jag brukar ta det som jag har hemma och mixa ihop, och oftast blir det väldigt gott. Idag har jag gjort en med grönkål som blivit kvar sen jul. En stjälk grönkål (skär bort stammen), en blodapelsin, ett päron, lite linfrön och lite vatten. Ta så mycket vatten du vill beroende på vilken konsistens du vill ha. Mixa ihop allt och så är det klart. Våga pröva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar