måndag 23 januari 2012

Passion för raw food

Jag har blivit lite fixerad av raw food, vilket kanske har framgått. Det är en trend som nog har tagit fart eftersom en del Hollywoodkändisar äter raw food och trenden har också tagit fart i Sverige. För min del handlar det inte om en trend, utan om ett medvetet kostval. Nu äter jag långt ifrån bara raw food, men jag tycker verkligen om den maten. Jag köper inte riktigt alla argument som raw food-fantaster har för kosten, men jag har själv erfarit en del positiva fördelar. För ett år sedan körde jag ganska hårt med raw food några månader och det kändes väldigt bra i kroppen.
Fördelar som jag märkte var
-          Kände mig lättare i kroppen och lederna, inte så däst
-          Kände mig piggare och mer energifylld, men det var jobbigt de första dagarna, piggheten kom efter ett tag
-          Hyn blev mycket fräschare, en del ”fina linjer” försvann
-          Slemmet i halsen försvann, jag blir annars bli ganska slemmig av mjölkprodukter och kolhydratrik mat
Innan jag testade raw food var jag intresserad av GI och LCHF, men det är kostvarianter där mycket kött ingår och jag ville ha ett köttfritt alternativ, eftersom min mage och leder inte mår bra av mycket kött. När jag fick höra talas om raw food så insåg jag att det är som en slags vegetarisk GI-kost, eller LCHF, man äter ju inget vitt socker eller annat med högt kolhydratsinnehåll. Raw food bygger även det på en tanke kring vårt ursprung då människan levde som samlare och åt frön, nötter och grönt som man kom över, och att vi därför är mer anpassade till att äta sånt än att leva på stor mängd spannmål.
Och så tycker jag att raw food är väldigt vacker mat även i enkel form!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar