måndag 9 januari 2012

Utmaningar och galna påhitt

Uppenbarligen tycker folk om galna påhitt. Eller galet och galet förresten, hade väl inte tänkt på det så mycket och är glatt överraskad över uppmärksamheten kring dagens snackis. Alltså min brors påhitt, som jag tidigare tipsat om att ni kan följa på hans blogg, se nedan. Vi som känner honom sen förut är väl inte helt förvånade J Själv känner jag mig nöjd med någon enstaka natt utomhus, men ger mig absolut inte på 100.
Det är roligt med utmaningar. Genom att utmana oss själva kan vi sätta upp mål i livet. Det är viktigt med mål i livet, oavsett om de är kortsiktiga eller långsiktiga. Det driver oss framåt och sätter oss i ett sammanhang och ger oss mening med livet.
Jag tror också att det ligger något visst i att utmana sig i förhållande till naturen. Det ger oss en slags medvetenhet eller kanske det som idag kallas för mindfulness, en sinnesnärvaro i det absoluta nuet. Det fanns en tid då vi människor faktiskt levde hela vårt liv utomhus, men sedan vi civiliserats (om man ni vill kalla det för det) så har vi kommit ifrån vårt sammanhang till naturen. Men vi känner nog alla en viss dragning till naturen och det fantastiska landskapet som naturen bjuder på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar