onsdag 25 januari 2012

Blir så less

Förstår plötsligt att det pågår debatt om ”Mot alla odds”. Okej, hade väl nog snappat upp det för ett tag sen också, men jag är som vanligt sen att reagera på sånt här. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Har inte ens tänkt följa serien, hade inte ens koll på att den skulle börja gå nu, men nu råkade jag se delar av gårdagens avsnitt, och visst har jag synpunkter.
Jag gillar reseprogram. Jag gillar att se om vildmarksäventyr och hur man väljer att lösa olika problem som dyker upp. Om det handlar om amatörer så tycker jag att det är roligt att se hur de hispar upp sig över helt onödiga saker.
Jag kan förstå deltagarna som hakat på, att få resa till Afrika, uppleva äventyr och testa sina gränser, vem vill inte det? Dessutom lockas ju människor av att få delta i TV, så varför inte?
Jag blir däremot less när program som jag tänker mig kan vara nyskapande egentligen inte är det, utan bara är precis som man förväntar sig. Nu såg jag som sagt bara en del av programmet, men kände att jag ganska snabbt störde mig på att det verkar bli ganska mycket fokus på det som är uppenbart, dvs att deltagarna har funktionsnedsättningar, och att tanken verkar vara att folk ska tänka ”wow, vad dom kan!”, eller ”ja, tänk vad den människan har gått igenom, och ändå verkar klara sig bra”. Jag förstår inte varför man vill signalera sånt, förstår som inte själva syftet med vad man vill uppnå av det. Är det för att andra ska känna uppskattning över sitt eget liv i tron att andra har det värre, eller? Tror inte man kan jämföra folks erfarenheter på det sättet.  Vi har alla olika förutsättningar, sen är det upp till oss hur vi använder våra förutsättningar.
Det som också irriterade mig var att ganska mycket fokus verkar ligga på personerna runt om deltagarna, sådana som nästan aldrig brukar synas i andra program som t ex Robinson, men naturligtvis finns t ex en läkare med som ges ganska mycket utrymme och naturligtvis måste det finnas vakter runt om som skyddar de stackars hjälplösa deltagarna.
Kanske är det bara jag som är överkänslig mot sånt här, men jag kan bli förvånad över att vi inte har kommit längre i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar