lördag 10 augusti 2013

Dag 66 - Effekter

Jag tänkte att det är dags att jag skriver något om effekterna av raw food som jag har märkt av. Dessutom har effekterna blivit tydligare när jag har fuskat (fy på mig, men det har jag gjort), för då har jag fått erfara att jag inte mår bra av tillagad mat.

Jag klarar tillagad vegetarisk mat utan mjölkprodukter, egentligen vegansk mat, bättre än mat med animalier i. Nu låter jag kanske krånglig och det både stämmer och inte. Jag är inte allergisk mot något, utan kan äta allt om jag vill, även om kroppen inte är helförtjust i mycket mjölkprodukter, men om jag går efter vad jag mår bäst av så är det nog raw food, men då har jag ju inte testat det under så lång tid. Det är lite jobbigt att jag mår bra av raw food, för det kan innebära att jag måste fortsätta ;-)

Jag har även tidigare skrivit lite om effekterna av raw food, jan 2012, så det blir lite repris om någon nu orkat följa bloggen sen dess.

- Lederna känns bättre, mindre stela
- Lättare i kroppen och mer pigg
- Fräschare hy - har också testat en raw ansiktskräm som är riktigt bra, men vi tar det en annan dag
- Mindre slem i halsen - märks direkt skillnad när jag ätit tillagad mat, särskilt med mjölk och socker

Jag kan också lägga till
- Magen gillar det
- Kroppstemperaturen sjunker - bra på sommaren när det är varmt, mindre bra på vintern
- Mindre svullna ben och fötter - mindre svullen än nånsin, vad jag kan komma ihåg
- Mindre svullna körtlar på halsen - tror att det är spottkörtlarna, vars svullnad går bort (flera gånger ha läkare trott att jag har påssjuka fastän jag inte har det) och när jag äter tillagad mat svullnar de direkt och så sticker det i dem. Varför blir det så?

Jag har även fått revidera min uppfattning om raw food som en lågkolhydratkost, för det är den inte nödvändigtvis. Det finns de som förespråkar något som kallas för 80/10/10, dvs 80 % kolhydrater, 10 % protein och 10 % fett. Jag är inte där än, och kommer kanske inte dit, men i alla fall när det gäller kolhydrater så äter man andra kolhydrater än sånt som kommer från vete, ris, vitt socker osv. Jag tänkte först att svullnaden som gått ner beror på att jag äter mindre kolhydrater och mindre salt, men jag äter bara mindre av vissa kolhydrater. Är det skillnad på hur kolhydrater binder vätska?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar