söndag 18 augusti 2013

Dag 77-78 - Fisk på längden och tvären

Det har blivit ett par fiskmiddagar. I fredags surströmmingsmiddag hos mina föräldrar, Peders familj och grannarna nästgårds. Surströmming räknas väl nästan som raw food, eller...hm? Nånting är det med den som jag gillar skarpt.

Igår blev det en projektmiddag. Det är helt enkelt ett projekt att göra sushi, det kräver också förprojektering i form av fiske och infrysning. Sara och Peder hade genomfört förprojektet. Sara hade ju fångat en redig torsk, på närmare tio kilo, tidigare i sommar och den räcker till mycket sashimi.

Det tar tid att förbereda en sån här middag, men det är såå värt det! Det är också roligt att sitta och pilla med de små bitarna, terapiarbete och tålamodsprövande.


Vi gjorde många olika sorter av sushi, ca 15 varianter om man räknar med sashimin. 

Närmast, raw sushi.


I mitten, raw makirullar.

Jag gjorde också rawfood-sushi, förutom att jag inte hade råa noriark. Raw sushi är minst lika god som vanlig sushi. Sushi är ju egentligen riset, men många tänker rå fisk om sushi. Den råa sushin, dvs riset, gjorde jag av rotselleri, blötlagda solroskärnor och macadamianötter, salladslök och spiskummin. Det rullade vi till makirullar tillsammans med avokade, paprika, gurka och morötter.

Sashimi hade vi i form av röding och torsk, och så prövade vi en ny variant genom att salta fisken och lägga den i citron en stund innan, så att den blev citronkokt. Kanske inte riktig sashimi, men väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar