söndag 4 augusti 2013

Dag 65 - Daal och Citronmarinerad kyckling

Här kommer de utlovade recepten. Som vanligt har jag inte riktigt koll på hur mycket jag hade i av olika saker, men jag har försökt ange mått.

Daal (indisk linsgryta) 4 pers
1 gul lök
2 stora vitlöksklyftor
2 tsk hackad färsk ingefära
1 färsk röd chili (tog faktiskt inte hela för att inte göra det för hett, men kunde ha tagit hela för mer sting)
2 kanelstänger
7 kardemummakapslar (kan vara lite svåra att få tag på, men det funkar säkert med med mald kardemumma)
1 tsk spiskummin
1 tsk senapsfrön
2-3 tsk gurkmeja
1-2 krm vitpeppar (är inget vitpepparfan)
2 msk lantbuljongpulver
1 pkt passerade tomater+lite vatten ca 0,5 dl
1 pkt kokosmjölk
3 dl röda linser
fett att steka i, t ex olja
färsk koriander

Kom på att jag skulle ta en bild,
men då var det bara kvar lite i grytan,
så det blev ett kort rakt ner i botten på grytan.
Hacka lök, vitlök, chili och ingefära. Låt det svettas i stekpanna i rikligt med fett. Låt det inte bli brunt. Häll på kryddorna och rör om. Häll på passerade tomater, lite vatten, kokosmjölk och lantbuljong. Låt koka upp och låt sen stå ca 2 timmar på låg värme och koka ihop. Jag tycker att smakerna blir godare om man låter det koka ihop ganska länge istället för att göra allt klart på 20 minuter. Häll på linserna ca 10-15 minuter innan det ska vara klart. Låt det småkoka. Ha på så mycket färsk koriander du vill precis innan servering. Servera med basmatiris och sallad.






Citronmarierad kyckling 4 pers
4 bröstfiléer kyckling
2 ekologiska citroner
2 vitlöksklyftor
färsk timjan
salt
svartpeppar och vitpeppar
oliver (jag använde svarta saltade och torkade oliver)
1 liten rödlök
1 salladslök
5 st svenska plommon+lite socker om de inte är helt mogna
1 pkt Oatly iMat (grädde kan också funka, om den inte ska vara mjölkfri)
1 msk lantbuljongpulver (har det i många såser, från Renée Voltaire)

Skär kycklingen i bitar. Lägg i en skål och pressa citronsaft från 1 citron. Skär den andra citronen i skivor och tryck ner bland kycklingbitarna. Skiva vitlöksklyftorna och tryck in dem också bland kycklingbitarna. Jag använder handskar när jag ska ta i kyckling, så det är ett tips. Ta massor av färsk timjan och blanda i det också. På med salt och peppar. Låt stå ca 2 timmar. Man kan nog låta den stå längre också, men kom ihåg att kycklingen blir som tillagad av citronen så den blir vit ju längre den ligger.

Sätt ugnen på 175 grader. Skär plommonen, och lökarna i bitar. Detta stekte jag lite lätt i stekpanna, eftersom plommonen inte var helt mogna och jag ville ha mer sötma och så tog jag på en liten gnutta socker så att det blev en sötsur smak, som chutney. Lägg upp kycklingen i en ugnsform. Låt citronen och kryddorna vara kvar. Lägg på mer timjan om så önskas. Häll på chutneyn och oliver. Blanda Oatly iMat och buljongpulver samt lite peppar och häll över kycklingen.

Före ugnen
Efter ugnen.
Hade inte tid att ta så tjusiga bilder.
 
Grädda till kycklingen är klar, ca 30 minuter beroende på ugnsformen. Jag hade i den för länge, så den blev lite torr, men då var den nog i ugnen 45 minuter, eller mer. Tiden gick plötsligt så fort.

Servera med basmatiris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar