onsdag 28 augusti 2013

Dag 89 - Apparater

Någon spis behövs inte, men något som känns som ett absolut måste är en bra mixer/blender för att göra smoothie. Den här filuren har precis fått flytta in hos mig. Har en riktigt bra mixer sen tidigare som fått gå varje dag, men jag ville ha en mindre och smidigare. Jag ger mig inte på rawfoodarnas Vitamix-blender. Har inte nått så långt att jag anser det vara värt de pengarna (över 6000 kr) utan den här för 300 kr funkar fint. Möjligt att den inte har lika bra motor så den kanske brinner upp efter ett tag av nötmixande men idag har den fått mixa flera smoothies med lyckat resultat. Tar liten plats på bänken också. 


Förutom denna mixer använder jag mycket en apparat som jag kallar för minimixern. Som en liten matberedare ungefär. Min stora matberedare slungar bara nötterna ut i kanterna om man inte ska göra pesto av ett kilo nötter, så det funkar inte. Minimixern gör lite grövre bitar och funkar fint när man ska mixa ihop röror, pesto eller göra nötmjöl eller rawfoodbollar. Himla smidig. 

Man kommer också långt med en skärbräda och kniv, men då får man jobba på om man ska få till en smoothie. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar