torsdag 8 augusti 2013

Dag 69 - Byta vanor

Mycket av vår vardag går av bara vana. Så också kosthållningen. Det är så enkelt att bara göra som man är van, som man har lärt sig, av samhället. Kost är ganska mycket socialt betingat. Vi gör utan att alltid tänka efter. Bara för att det är så. För ungefär tio år sedan bröt jag mina invanda matvanor när jag från ena dagen till den andra blev vegetarian. Jag, som tidigare mest hånat vegetarianer och absolut inte kunde förstå varför man valde bort kött. Det var ju en självklarhet att man skulle äta kött.

Först testade jag vegetariskt bara för att pröva, för att känna om det gjorde någon skillnad i kroppen, och det fortsatte bara. Visst, jag åt och äter fisk och skaldjur och har halkat dit på måltider med kött då och då, men i huvudsak äter jag vanligtvis vegetarisk mat. Det har blivit en självklarhet, men var det inte från början. Från början var det bara konstigt, tyckte andra och så tyckte jag med. Jag kände inte ens nån vegetarian. Hur gjorde man egentligen vegetarisk mat?

Jag, som var uppvuxen på kött och potatis, skulle plötsligt äta grönsaker och bönor. Det blev mycket experimenterande, och det gick inte alltid bra, men jag har alltid varit envis och jag skulle banne mig lära mig! Mat har ju alltid intresserat mig, så det var ingen börda, snarare roligt och steg för steg lärde jag mig hur fantastiskt gott det var med vegetarisk mat. Från början sökte jag hela tiden köttsubstitut, men till slut kom punkten då en måltid bestående av grönsaker och pasta, potatis eller ris, i sin rätta kombination, kändes helt naturlig och komplett. Jag hade fått nya vanor. Det går att byta vanor. Man bestämmer sig bara.


Det jag undrar nu är hur det här med rawfood kommer att påverka mina kostvanor. Det är en social utmaning, eftersom det ligger rätt långt från andra personers uppfattning om vad man ska äta. Det har också legat långt från min egen uppfattning om vad man ska äta och hur man ska laga mat. Jag börjar så smått tänka lite annorlunda. Smakerna är återigen nya, tillagningssätten annorlunda. Men jag märker att jag vänjer mig mer och mer. Och jag mår bra av det. Jag har till och med börjat längta efter smaker som jag från början tyckte var konstiga. Kommer det här till att leda till att jag igen byter vanor och kommer det att funka i förhållande till omgivningen? Hur styrd kommer jag att bli av den sociala strukturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar