lördag 18 februari 2012

Rajtantajtan-gryta

Den här grytan tog jag med mig till syrran när jag åkte dit. Helena tyckte att den gjorde hennes dag och ville ha receptet. Jag har inte plitat ner det förrän nu och tänkte att jag lika gärna kunde dela med mig av det till fler personer.

Rajtantajtan-gryta

1 gul lök
2-3 vitlökskyftor
1 palsternacka
1 fänkål
1-2 morötter
1 bit rotselleri
1 grön paprika
en bit purjolök
1 burk kikärtor (skölj dem innan du har dem i grytan)
2 burkar kokosmjölk (det behövdes två eftersom det blev så mycket grönsaker)
3 tsk röd currypasta (om du vill ha stark smak så tar du mer, känn efter själv)
1 kanelstång
3 st nejlikor
torkad koriander
torkad spiskummin
salt och peppar

Börja med att hacka alla grönsakerna. Hacka löken grovt. Hacka vitlöken. Fräs lök och vitlök i olja tillsammans med kryddorna, även den röda currypastan. Lägg sedan i alla grönsakerna utom purjolöken och paprikan, fräs allt lite, bränn inte. Lägg i kikärtorna. Häll på kokosmjölken och låt koka ihop, kanske 10 minuter. Lägg i purjolöken och paprikan på slutet, koka några minuter.

Servera med basmatiris, ta i lite gurkmeja i riset så får det en härlig färg. Man kan också ha rostade cashewnötter till om man vill. 

Grytan är nästan godare ett par dagar senare då smakerna har gått ihop mer. Vi åt den i flera dagar i alla fall för det blev så mycket.

Ofta när jag lagar mat tar jag bara det som jag har hemma och det gjorde jag när jag gjorde den här grytan, eftersom jag hade en massa grönsaker som behövde ätas upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar