lördag 5 januari 2013

Ut ur dvalan

Förkyld och ledig har lett till att jag känner mig helt världsfrånvänd, som i min egen lilla bubbla. Det börjar vara dags att vakna till liv igen och ta tag i saker och ting. Tur att jobbet snart börjar.

Det har dessutom blivit ett ganska massivt intag av diverse julmat och nyårsmat och det känns i kroppen. Jag har inte avlagt något nyårslöfte om att äta mer hälsosamt, men jag tycker att det kommer av sig självt när helgerna är slut. Jag längtar efter lättare mat.

Jag startade dagen med fruktsallad och raw sour cream. Det är första gången jag har gjort raw sour cream, men det var riktigt gott. Här är receptet.

Raw sour cream
2 dl cashewnötter
1 msk vitvinsvinäger (jag tog ramslöksvinäger för det var den vinäger som jag hade hemma)
1/2 tsk Himalayasalt (torde funka lika bra med vanligt salt)
1,5 dl vatten

Lägg nötterna i blöt i minst 4 timmar. Häll av vattnet. Mixa tillsammans med resten av ingredienserna. Det ska bli som en tjock smet. Häll upp i glasburk med tättslutande lock. Förvaras i kylen.



Jag har precis avslutat en sen lunch på grönsallad, råa rödbetor, chèvreost (inte så raw food), valnötter och honung. Nu behöver jag lite frisk luft så det är bara att bege sig ut.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar