måndag 14 januari 2013

Raw avokadopaj med limemarinerade grönsaker

Nu är jag i farten med ett rått recept igen. Blev sugen på något fräscht och mättande så jag gjorde om ett recept på paj (ej rå) från en vegetarisk kokbok till en rå variant istället. Riktigt gott blev det och snabbt gick det.

Och till dig som vågar:

Pajskal 1 port (jag gjorde i en liten pajform)
3/4 dl naturella cashewnötter (gärna råa, men mina var slut)
3/4 dl naturella hasselnötter
3 dadlar

Mixa lite, men låt det gärna vara i lite grövre bitar. Häll upp i pajform och fördela över formen. Det blev mest smuligt och inte degigt, men jag ville ha det så den här gången.

Fyllning
3/4 dl naturella cashewnötter
1 avokado
lite vatten
vitlökssalt (eller vanlig finhackad vitlök)
sambal oelek (eller finhackad chili)
saft från 1/2 lime

Mixa nötterna till ett fint mjöl, tillsätt lite vatten så att det blir som en smet (cashewgrädde). Gröp ur avokadon och lägg i mixern samt kryddor och limesaften. Mixa till slät konsistens. Blir i stort sett som guacamole. Bred ut smeten på pajskalet/nötsmulet.

Servera med råa champinjoner och valfria grönsaker som du hällt limesaft på från den andra delen av limen. På med lite peppar eller andra kryddor om det behagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar