tisdag 1 januari 2013

Gott nytt år!

Så har det nya året firats in och det gjordes i mitt lilla hus tillsammans med familj och goda vänner. Middagen avlöpte fint och maten blev god, vilket även gästerna verkade tycka. En aning övermätta skålade vi sedan in tolvslaget och skyndade oss ut för att titta på fyrverkerierna som lyste upp himlen.

Fyrverkerierna sprakade över hustaken

Olaug gjorde ett försök med att skicka upp en ljuslykta i luften, vilket tydligen är vanligt att man gör i Norge. Efter lite krångel kom den ena upp i luften, men vinden var dock lite för hård så den andra var det värre med. Den ville inte stiga. Den föredrog att blåsa fram längs gatan och så kunde den förstås inte hålla på.

Olaug gjorde ett tappert försök att få lyktan att lyfta.

Sen var det dags att bli spådd. Malin införde ett nytt moment för nyårsfirandet. Vi skulle nämligen förutse hur det nya året kommer att bli. Under tre av nio olika kaffekoppar väntade det nya årets händelser. För vissa ska visst året medföra bröllop, pengar, sorg och kärlek.

Under kopparna dolde sig årets händelser.

För mig blev resultatet tro, hopp och svek. Jag får väl se vad det kommer att innebära. Fri tolkning råder. Jag är inte religiös, men jag tror på annat, t ex andra människor och mig själv och att man kan åstadkomma mycket. Hoppet och sveket återstår att se vad det kommer att innebära. Kanske hänger allt ihop, eller så har det precis inget att göra med hur detta året blir. Det nya året är här och det är bara leva och uppleva det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar