lördag 25 oktober 2014

Rätt enkelt

Imorse när jag vaknade tänkte jag "Varför gör jag så här mot mig själv?! Sluta genast!" Inte första gången jag tänkt så och antagligen inte sista heller, men jag lär mig. Jag kände mig inte på topp. Vad hade jag gjort? Druckit alkohol? Ja, det kan man lätt tro när man vaknar en helgmorgon och mår tjyvens. Nej, så var det inte (been there, done that too), nej igår åt jag något som jag visste att jag inte borde stoppa i mig, nämligen palt! När jag kom hem till mina föräldrar igår hade mamma lagat palt och vem kan motstå mammas palt?! Inte jag i alla fall. Senare på kvällen fick jag börja ta konsekvenserna av frosseriet. Jag vet att jag ska undvika mjölmat, det har de senaste åren lärt mig. Ändå lät jag inte bli. Jag är inte den första som inte kan motstå ett sug, eller som i stunden tänker att det är värt det och sen konstatera att det var det inte. Hm!

Men jag vet ju att det finns en rätt enkelt lösning på att må bra både fysiskt och psykiskt. Oftast komplicerar vi saker och ting alldeles för mycket. En god start på att må bra är att fylla på kroppen med sådant som får den att funka bra - grönsaker, bär och frukt i massor! Och en och annan nöt ibland. Skippa kött, mjölkprodukter och gluten. Då bygger man en bra grund. Det hjälper också till att höja humöret, som i sin tur ser till att du börjar må bra psykiskt också och har energi att leva livet.

Många vittnar om att raw food är "happy food". Här är jag ute på lite tunn is, men jag tycker själv att jag blivit lite lättare till sinnes sedan jag började med raw food, men jag vet inte om det är maten eller bara placebo. Jag är oftast inte heller någon särskilt tungsint person, men visst har jag mina stunder och visst oroar jag mig ibland över saker och framförallt stressar jag en del mellan varven. Jag tycker dock att jag blivit bättre på att inte stressa. Det kan jag nog inte tacka maten för, men på tal om det här med att göra saker mot sig själv som man mår dåligt av så är det också något vi måste sluta göra mot oss själva, att stressa. Men visst vore det fantastiskt om det är så att man faktiskt mår bättre och kan bli botad från depressioner av raw food? Det finns det många som berättar om på nätet. Jag vet inte vad jag ska tro.

På tal om enkelhet så är också raw food enkel mat, inte alls svår som många verkar ha fått för sig. Det är ju bara att äta hur mycket grönsaker och frukt man vill! Idag har jag i alla fall gett min kropp en bättre start på dagen med mango, clementiner (nu börjar de vara riktigt goda), smoothie med grönkål (som man ju kan få tag i butiken vid den här tiden på året), grönt te och vatten. Magen och humöret är mycket bätte nu. Mer frukt och grönt väntar resten av dagen. Det är inte svårare än så. Rätt enkelt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar