söndag 26 oktober 2014

Härlig höstsoppa med morötter och apelsin

Det var ett tag sedan jag bjöd på ett recept så här kommer ett riktigt bra lunchtips. Jag tycker så mycket om goda soppor på hösten. Det värmer skönt i höstrusket. En god vän bjöd på denna soppa förra helgen. Även deras små barn åt soppan med god lust, ett tips som funkar för alla åldrar således.


Soppan är inte raw, men väl vegansk och borde faktiskt funka raw också, utan buljongtärningarna då. Jag ska testa det nån gång.

Det här behövs till soppan.

Morotssoppa med apelsin (1-3 personer beroende på hur mycket du vill äta)
5 morötter
1 gul lök
1 msk kallpressad olja
gurkmeja
timjan
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter hett vatten
saft från 1-2 apelsiner

Hacka löken, skala och hacka morötterna i bitar. Häll i oljan i en kastrull, låt bli varm, men inte för het. Vill du göra helt utan olja så kan du förstås göra det med, då häller du bara ingredienserna i buljongen, men jag tycker att det blir lite mer smak om man låter det ta lite smak i oljan. Häll i löken, gurkmeja och timjan efter behag. Låt löken bli lite genomskinlig, men den får inte ta färg. Lägg i de hackade morötterna, buljongtärningarna och det heta vattnet.

Jag brukar koka upp vatten till soppa i vattenkokaren för att det ska gå snabbare och spara energi. Denna gång tog jag buljongtärningar, men i vanliga fall använder jag ekologiskt buljongpulver. Rör om och låt koka i ca 10 min. Pressa apelsinen, ta mer apelsin om du vill ha en intensivare apelsinsmak. Häll i apelsinsaften och mixa soppan slät.

Till åt jag skivade äpplen med raw sour cream denna gång, eftersom jag försöker köra mjölfritt och mer raw nu ett tag, men annars funkar det förstås fint med valfri macka till. Hos min vän hade hennes man bakat ett fantastisk gott bröd som vi åt med hummus till, väldigt gott.

Denna soppa kan man äta hur mycket som helst av, både för att det gör gott för smaksinnet och gott för kroppen! Vi var tre stycken som åt av soppan idag. Ska du äta bara soppan utan tillbehör kanske du äter upp hela omgången själv, så gör massor om ni är många :)

Smaklig höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar