lördag 2 november 2013

Stora bakardagen

Till veckan firar vi en 60-åring i familjen. Hon vill antagligen inte att jag skriver det här, men nu har jag gör jag det i alla fall. I slutet av nästa vecka vankas det kalas.

Därför har jag bakat idag. Alltså inte raw food. Utan helt vanlig bakning. Småkaksbakning dessutom. Det gör jag väl titt och tätt var tionde år ungefär. Jag har en tendens att samla på mig småkaksrecept, men sen bakar jag egentligen aldrig småkakor, för jag äter aldrig sådana. Men nu hade jag ju anledning att baka dem till andra. Jag har smakat dem, och de blev goda.

Det här har jag pysslat med idag.

FLAPJACKS


350 g smör (jo, så mycket)
2 ½ dl rårörsocker strö
4/5 dl ljus sirap
100 g jordsnötssmör
13 dl havregryn
1 msk sesamfrön
1 msk solrosfrön
100 g mörk choklad till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i en form, jag tog en långpanna.

Smält smöret långsamt i en kastrull, tillsätt rårörsocker, sirap och jordnötssmör. Rör till det har blandat ihop sig. Häll över i en bunke, om du inte har en stor kastrull. Jag fick ta en bunke. Häll i sesamfrön och solrosfrön och sen havregrynen. Blanda väl.

Häll ut blandningen på plåten. Bred ut i ett lager om ca 2 cm. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Låt sen stå och kallna ca 15 min. Skär rektangulära bitar. Smält chokladen i vattenbad. Ringla över.

Nötter var visst temat för dagen så det blev en sort till.

CASHEWCOOKIES (34 kakor blev det för mig)


200 g smör
3 dl strösocker (vanligt vitt, men ekologiskt strösocker den här gången)
2 ägg
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3/4 dl naturella cashewnötter
100 g mörk choklad

Låt smöret stå framme så det blir rumstempererat. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker med elvisp på låg hastighet till det smetat ihop sig och blivit lite pösigt. Tillsätt äggen och vaniljpulvret. Vispa runt lite. Blanda mjöl och bakpulver och häll i. Vispa så att allt blir en härlig kaksmet. Hacka nötterna och chokladen grovt. Vispa ner det i smeten.

Klicka ut på bakplåtsklädd plåt. Försök hejda dig från att äta smeten. Grädda i ca 12 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hälsa den där anonyma 60-åringen från mig och gratulera så mycket. /Vi ses på måndag. /Malin N.

    SvaraRadera