lördag 9 juni 2012

Paus på IKEA

Inte den råa stilen på maten idag. Lunchstopp på IKEA i Jönköping. Mycket folk, men det går undan och är plånboksvänligt.

Det har varit en intensiv vecka nere i Skåne. Igår blev det en sväng till Lund och Malmö också. Åt en fantastisk middag hemma hos Christina, Patrik och lilla Doris. Kan ha varit den godaste pajen som jag ätit. Morotspaj, och nu rynkar nog en del på näsan, men det var supergott! Nej, nu ska jag hugga in på den superba Ikea-maten, sen ut på vägen igen.

3 kommentarer:

  1. Det var roligt att ses!

    Här är receptet... Man kan ej misslyckas med något som innehåller så mycket fett och ost, mm. Haha.


    Morotspaj med fetaost

    Gör en pajdeg av 3,75 dl ljust dinkelmjöl, 180 g smör och 3 msk vatten. Tryck ut i normalstor pajform, nagga med gaffel och förgrädda 10 min i 200 grader.

    Ta sen
    500 g ekologiska morötter
    4 dl ekologisk creme fraiche
    1 tsk salt
    2 ägg
    2 pressade vitlöksklyftor
    1 dl riven ost
    Grovmalen svartpeppar

    Blanda ihop allt och häll i det förgräddade pajskalet.
    Dela en 150 grams bit fetaost i tärningar och tryck ner i pajen. Ta 5-10 goda oliver, skiva och strö över pajen.

    Grädda i 40 minuter på 200 grader.

    SvaraRadera
  2. Det var jättetrevligt att komma förbi hos er!

    Tack för receptet! Tänkte att jag måste göra pajen, typ imorgon, för jag har varit sugen sen i fredags.

    Kram

    SvaraRadera