lördag 19 juli 2014

Champinjonbiffar med paprikasalsa

Det var ett tag sen jag lade in nåt recept, men nu är det dags igen. Gjorde så goda biffar, som jag tycker att fler kan pröva. Såna här rätter gör att jag inte saknar kött, plus att vegbiffar ofta blir saftigare och mer smakrika än köttbiffar. Biffarna fick lite smak av hamburgare och torde gå utmärkt att använda på det viset. Och så är de ju veganska, gluten- och mjölkproteinfria. Salsan till är hur enkel som helst att göra också. 

Champinjonbiffar ca 6 st små biffar
1 pkt ekologiska champinjoner
1 rödlök
1 stor klyfta vitlök
2 morötter
1 selleripinne ca 15 cm
1-2 msk potatismjöl
Polenta att vända biffarna i
2-3 tsk ketjap manis
Kryddor:
Cayenne
Himalaysalt
Svartpeppar

Hacka champinjoner, rödlök och vitlök. Stek i olja. Krydda med salt och peppar. Hacka morötter och selleri i en liten matberedare. Tillsätt ketjap manis, champinjonfräset, cayenne och potatismjöl. Mixa lite till. Forma biffar av smeten, vänd i polenta och stek på medelhög värme. Jag hade bara i ett par teskedar potatismjöl vilket gjorde att de inte riktigt ville sitta ihop, så jag rekommenderar lite mer mjöl. 

Servera med paprikasalsa och annat som du tycker är gott. 

Paprikasalsa
1 grön paprika 
1 salladslök
Tabasco
Himalayasalt

Mixa och så är det klart. 


Jag åt bara gurka till och det kanske många tycker är lite väl spartanskt, men man kan ju äta vad man vill till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar