tisdag 17 december 2013

Mjölkfri knäck i görningen

Ikväll var det dags för lite knäckkokning. Mjölkfri sådan, så den funkar för familjens alla medlemmar. Första gången jag testat det. Den blev bra till slut, men det tog sin tid. Enligt receptet skulle den koka ca 20 minuter. Glöm det. Den kokade drygt en timme innan den var tillräckligt tjock. God blev den, men ack vad söt knäck är. Jag som förvisso sätter i mig en hel del kolhydrater är dock inte van det vita sockret på detta sätt. Får väl se hur det går att sova ikväll efter all avsmakning ;-)

Som vanligt hade jag också svårt att välja vilken smak jag ville ha, så det fick bli lite olika. Vanlig, polkasmak och choklad/mandel. Hade även planer på saffran och lakrits, inte i samma, men det blev inte ikväll. 

Knäckreceptet kommer här. 

Knäck
3 dl oatly iMat
3 dl socker
3 dl ljus sirap
3 msk mjölkfritt margarin 
Smaksättning är valfri och bara fantasin sätter gränserna. Jag avstod från Peders smakförslag - snus - och det tror jag även att övriga bör avstå från. 

Koka ihop iMat, socker och sirap, ca 1 timme. Du kan ju göra kultestet för att kolla smeten. När det kokat klart sätter du i margarinet och ev smaksättning. 

Häll upp i knäckformar, som du förslagsvis ställt på en plåt, klädd med bakplåtspapper. Jag tog lite i taget av smeten och smaksatte den i en tillbringare innan det var dags att hälla upp den. Låt sen kallna/stelna. 

(Chokladen jag använde var raw kakaopulver. Det blir mycket mildare i smaken än "vanlig" kakao. Raw kakao smakar som O'boypulver utan en massa tillsatt socker och annat. God att göra varmchoklad på också.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar