måndag 1 april 2013

Fjället hela helgen

Jodå, det har blivit en del utevistelse i helgen, även igår och idag.

Sent omsider kom vi oss ut igår då vi väntade på att det skulle sluta snöa. Till slut begav vi oss ut och hamnade på en lite tjärn på "sörsia". Vädret var inte det bästa, men en liten solglimt fick vi innan vi åkte hemåt igen. Barnen roade sig med att åka skrana. Fisk = 0.

När solen sken imorse blev alla eld och lågor så det blev till att snabbt rusta sig för fjället. Packkälken full med mat, alla lager kläder på, renskinn och fiskesaker med och så var vi redo. Mot fjället. På ett par ställen blev det lite spännande när det inte var spårat som det skulle så vi körde fast. Kvar i pulkan fick jag nöja mig med att nervöst se på medan de andra sköt på och försökte få loss ekipaget.

Så kom vi upp på ett orört kalfjäll. Efter att ha kollat på ett par ställen hittade vi till slut ett ställe där det var lä och slog läger.

Jag ville helst fiska så jag hade mitt läger mest ute på isen, även om det blev matpaus och kisspaus (spännande att gå på toa på fjället, med femtioelva lager kläder som ska av och på, tar sin ansenliga tid och många hjälpande händer, men det går).

Trodde som vanligt att jag inte skulle känna någon fisk, men det nappade hela tiden. I och för sig var det mest små (läs väldigt små) fiskar, men barnen var nöjda då de drog upp en efter en. Det var roligt att det hela tiden pirrade i metstickan, men jag hade hoppas på att någon större baddare skulle slå till.

Fjällturen var en bra avslutning på helgen, men det gick lite väl fort.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar