lördag 24 november 2012

Raw mini-cupcakes!

Hemmapyssel. Kände absolut för att baka något idag eftersom det är kul att baka och jag har köpt en mini-cupcakeplåt som behövde invigas. Sen är det ju det där med att jag inte tycker så mycket om kakor och sånt. Jag såg för mitt inre och till min förskräckelse hur jag skulle stå där med en hel plåt muffins som jag inte skulle veta vad jag skulle göra av. Nej, det fick bli en Sophie-variant på bakningen, det vill säga raw cupcakes.

Jag slog till på chokladcupcakes med apelsincashewgrädde. Inspirerad av ett recept på internet gav jag mig i kast med bakningen.

Tillvägagångssätt:

Smält 5 rågade matskedar raw kokosolja i vattenbad. Kokosolja smälter vid låg temperatur. Blanda i 1 dl raw kakaopulver, lite kardemumma, kanel, vaniljpulver (inte vanillinsocker utan riktig vanilj) och en nypa salt.

Mixa 3 dl nötter. Jag tog valnötter och hasselnötter. Tillsätt 5 st dadlar och mixa lite till. Häll i oljeblandningen i nötblandningen och mixa lite till så att allt är blandat. Häll upp i minimuffinsformar. För mig blev det 16 st. Ställ i frysen 10 min.

Mixa 1 dl cashewnötter till pulver. Riv lite skal av en apelsin och blanda ner i nötterna samt tillsätt lite vatten, en tesked honung och mixa till gräddig konsistens.

Ta ut cupcakesen ur frysen och toppa med apelsingrädden. Ät!


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar