söndag 2 augusti 2015

En händelserik sommar

Förra sommaren tyckte jag var en riktig dålig sommar när det kom till aktiviteter. Jag åkte ingenstans på semestern och hemma hände det inte mycket. Vädret var förstås fantastiskt, till skillnad mot i år. I alla fall så låg nog förra sommarens leda till grund för att det denna sommar har blivit väldigt mycket istället. Bråvalla, Almedalen, Småland och sen rawfood-festivalen Fresh Food Festival i Danmark och så hem.

Måste nämna några ord om rawfood-festivalen även om det står mer om det i min andra blogg sophielovesraw. Jag insåg att den helgen kom att handla mindre om rawfood och mer om hälsa i stort och att älska sig själv, om att vilja det som är bäst för ens eget mående. Jag har aldrig varit på något liknande förut och jag tycker sannerligen att detta är något som alla borde uppleva för sin egen skull. En riktig ego-helg. Ego på ett bra sätt, för om du prioriterar ditt eget välmående, så gynnar det både dig och alla i din omgivning.



Festivalen hölls i ett fint område på landet, en internatskola som är stängd på sommaren. Själva rummen var inte så märkvärdiga, men man spenderade ändå inte så mycket tid där. Ca 90-100 personer deltog i festivalen och från förmiddag till kväll hölls olika föreläsningar om hälsa och välmående, och om rawfood. Frukost, lunch och middag bestod av rawfood förstås, men det är ju fantastiskt att få en riktig rivstart om man vill sätta igång med att prioritera sig själv.

Som vanligt när jag kör igång helt med rawfood känner jag rätt snabbt av en massa positiva förändringar i kroppen. Det är härligt när jag känner hur kroppen mjukas upp, och så börjar jag fundera över vad jag egentligen stoppar i mig mellan varven och varför. Sedan festivalen har jag varit rätt strikt med att hålla mig till frukt och grönt. Jag har känt mig peppad och helt uppfylld av positiva känslor efter festivalen och tänker nog åka nästa år igen.

Efter äventyren söderut blev det ett par dagar i stugan. Jag uppskattade verkligen att komma till hemtrakterna och lugnet i stugan efter en månad ute på färd. Det är kul att vara ute och fara, men till slut orkar inte hjärnan med allt nytt som man ska uppleva. Och så är det rätt tröttsamt att packa i och ur bilen hela tiden... Till slut vill jag bara vara i välbekant miljö och ta det lugnt.



Nu börjar det kännas som att jag har haft en enormt lång ledighet och då har jag ändå en veckas semester kvar. Jag kan säga att det har jag inte upplevt sedan jag pluggade, då jag hade sommarlov. Jag har inte haft semester fem veckor i rad nån gång tror jag, men det känns som ett klokt beslut för nu börjar jag känna mig laddad för jobbet igen.

Här hemma har det inte gjort så mycket om vädret ville vara lite bättre, men det här är ju vanlig sommar i fjällen. Semesterns upplevelser finns kvar i minnet och förgyller dagarna ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar