lördag 7 februari 2015

Fooled pork

Har jag gett upp vegostilen och blivit köttätare? Nej. 

Det senaste året har pulled pork, pulled chicken och annat draget stått på mångas meny på restaurang och hemma. Jag har funderat på hur man kan få till samma sak vegostyle, men visste inte vad man skulle använda för att få till rätt konsistens och smak. Nu har jag hittat det. Jackfruit. Med rätt kryddning. Receptet hittade jag i tidningen Vego, men jag gjorde några små ändringar. Jackfruit fanns uppe på Gränslöst köpcenter i det här området. Så den som vill testa pulled pork utan djurdelar kan göra enligt följande. 

Fooled pork
1 burk Jackfruit i saltlag (alltså inte den i sockerlag)
Grillkrydda
Svartpeppar
Vitpeppar
Salt
Vatten ca 1/2 liter

Häll av saltlagen och skölj fruktbitarna. Stek i stekpanna, krydda med kryddorna. Låt det bli gyllenbrunt, som stekt kött ungefär. Krydda med kryddorna. Häll sen på vatten och låt sjuda under lock i en timme. Häll bort resten av vattnet. Dela sen upp det i bitar pulled pork style. 

Gör en marinad på följande.
1 vitlöksklyfta eller 2 små klyftor
1 liten gul lök 
1/2 dl olivolja
1 msk sojasås
1 msk citronsaft
1/2 dl vatten
Cayenne
Grillkrydda
Oregano
Salt
Svartpeppar
Vitpeppar
Agavesirap

Riv vitlöken och hacka löken fint. Blanda med resten av ingredienserna till marinaden. 

Häll över marinaden över den stekta jackfruiten. Ställ in i ugnen på 200 grader 15-20 minuter. 

Servera med hamburgerbröd, tomater, lök och annat som du vill ha. 

Jätte, jättegott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar