lördag 11 januari 2014

Godaste hummusen

Det har varit ett sant oväder de senaste dagarna och då blir jag inte så sugen på att gå ut. Då vill jag mest bara vara hemma, softa, äta gott och pyssla på. Det ledde till att jag blev sugen på hummus. Jag hade blötlagt lite kikärtor som jag inte var säker på vad jag skulle göra av. Det enda jag kände mig sugen på var hummus. Så jag gav mig i kast med att göra en sådan, och den blev jättegod! Faktiskt den godaste som jag har gjort nån gång. Hummus blir så lätt för torr, eller för oljig, eller för vitlöksstark eller för... god! 


Här är mitt recept. 

Godaste hummusen

2 dl torra kikärtor (jo, man måste göra från grunden om den ska bli riktigt god, burkärtor är fusk)

Lägg i blöt minst 8 timmar. Häll av blötläggningsvattnet och koka sen ca 40 min med 1 lagerblad, salt, svartpeppar och lite vitpeppar. Skölj sen i kallvatten och se till att kikärtorna inte är varma. 

Mixa sedan med
1-2 vitlöksklyftor (jag hade riktigt färsk vitlök) 
Saft från 1 citron
4 tsk raw tahini (första gången jag använde raw tahini faktiskt, och det var kanske den som gjorde det lilla extra)
0,5-1 dl olivolja
Vitlökssalt
Örtsalt
Svartpeppar
Himalayasalt
Cayennepeppar

Skulle säkert ha suttit fint med lite färsk persilja i också, men jag hade ingen hemma. 

Hummusen, tillsammans med grönsaksstavar av gurka, morot och selleri, fick bli min sena middag igår, framför en spännande film. Och nu blir jag sugen igen så jag måste kanske äta upp det lilla som blev kvar av den fulla skålen med hummus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar