tisdag 26 februari 2013

Glassigt

Blev sugen på glass när jag läste glassbilens utskick och så slog det mig att jag ju faktiskt kan slå till på att göra egen glass istället för att köpa. Gjorde glass till nyår och den blev en höjdare så idag skred jag till verket igen. Det fick bli lakritsglass och chokladglass med Ballerinakladdkakekross och av äggvitorna som blev över fick det bli gyllenbruna maränger.


Lakritsglassen
Chokladglassen med kakkross i.
Kanske skulle ha kokat grädden för att få
tydligare chokladsmak och färg men det här får funka. 

Grundrecept till glassen
3 äggulor
0,5 dl socker
5 dl vispgrädde
lite vaniljpulver (ekologiskt)

Dela äggen och vispa äggulorna med sockret poröst. Vispa grädden separat och ha i vaniljpulvret. Vänd ihop. Smaksätt med valfri smak.

Marängerna
3 äggvitor
0,5 dl socker

Vispa äggvitorna hårt. Tillsätt socker, lite i taget. Grädda i ca 150 grader en liten stund och sänk sedan värmen till 125, grädda till de är gyllenbruna och klara.

Tycker de blev rätt gulliga.
Trodde jag hade en sprits nånstans, men icke.
 
 
PS. TVn åker tillbaka till affären. Värdelös. Supporten fick hantera en mycket missnöjd kund...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar