söndag 12 augusti 2012

Sömn och mat

Jag försöker varva ner och inse att jag har semester, men jag vet att det brukar ta några dagar. Tankarna vill dessutom gärna vandra vidare till saker som jag borde/måste/vill/kan göra. Jag känner också att när stressen börjar gå ur kroppen så kommer tröttheten. För det mesta är jag uppe sent och kliver upp tidigt så det blir ganska stort underskott på sömn. Idag har jag helt enkelt varit ganska trött och inte har jag känt mig piggare av vädret, men nu ikväll har det spruckit upp och är ganska fint ute.

Dagen har ägnats mest åt mat. Det blir gärna så när jag är ledig, för jag älskar ju att laga mat. Startade dagen med fruktsallad med turkisk yoghurt, honung och solroskärnor.

Till lunch blev det en grönsakssoppa på lök, morötter, potatis, vitlök och kokosmjölk, kryddade med grönsaksbuljong, vit- och svartpeppar, sambal oelek, kanel och ingefära. Mixade soppan och åt den med foccaccia, som mamma bakat häromdagen.

Slutligen har jag nu ätit middag med lite höstiga tecken. Potatisgratäng med smörstekta kantareller, färsk spenat och lingonsylt. Det är ännu inga potatisar i potatislandet, vilket är lite märkligt, eller kanske inte med tanke på hur vädret varit, annars hade det varit gott med kokt färskpotatis istället. Fjolårskantarellerna behöver ätas upp innan det är dags att fylla på med årets skörd, om det nu blir nån.

Ingen potatis trots grönskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar