onsdag 15 augusti 2012

HSP-trenden

Det skrivs mycket om HSP för tillfället, alltså Highly Sensitive Person. Jag känner att  jag har hakat på det hela. Att känna är just vad det handlar om. Att vara en HSP är ett personlighetsdrag, så det är inte frågan om ännu en bokstavsdiagnos. En högsensitiv person är duktig på att känna in olika situationer, personer och sinnestämningar, man är kreativ och har ett rikt inre känsloliv som kräver att man behöver en hel del betänketid, stillsamhet och egen tid mellan varven för att kunna sortera alla intryck. Ofta uppfattas man som blyg och tillbakadragen, men det finns även högsensitiva personer som är utåtriktade.

Jag känner igen mig mycket i beskrivningen av högsensitiva personer och vill påstå att jag är en sådan, men å andra sidan är visst 20 procent av befolkningen HSP, så rätt många borde känna igen sig. Jag påverkas mycket av andras sinnesstämning, kan ibland känna mig överväldigad av små saker, konst och musik, älskar att vara i naturen och jag tycker om att ge uttryck för min kreativitet, genom att måla, skriva, laga mat, sy eller annat. Dessutom uppfattas jag nog som blyg och tillbakadragen, fastän jag inte alltid känner mig så. Jag tycker om när saker och ting händer och är gärna med men behöver inte stå i fokus utan iakttar gärna lite vid sidan om, för det finns ofta så mycket att observera att jag inte hinner med eller orkar vara i centrum.

När jag hör ordet högsensitiv så tänker jag mig en hispig person som blir nervös av allt och gråter lätt, men sådan är inte jag. Jag är snarare väldigt behärskad av mig och tror inte att jag uppfattas som så känslig av mig. Det gäller väl helt enkelt att hitta ett sätt att hantera sensitiviteten.

Begreppet har myntats av en amerikansk psykolog som heter Elaine Aron och den som tycker att jag har varit väl summarisk i min beskrivning kan läsa mer på sidan www.hsperson.com. Annars kan man googla så hittar man artiklar, böcker och annat som skrivs och diskuteras.

Hitta flugan

1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag är själv högsensitiv och visst känner man igen en hel del. Det kan vara jobbigt ibland att vara högsensitiv, men det för med sig så mycket fint också. Jag hjälper andra att acceptera sin egenskap och ta fram just de fina sidorna i coaching för högsensitiva. I november startar jag "kvällar för likasinnade" som är en mötesplats/kurs för högsensitiva.

    Gå gärna in på min hemsida för att läsa mer om coachingen och boktips mm: www.mastermindcoaching.se (070-33 99 037).

    Ha det så jättebra allihopa!

    Varma hälsningar,
    Rosalinde

    SvaraRadera