onsdag 1 augusti 2012

Kunde inte låta bli

Mina föräldrar har en frysbox som är full av en massa mat. Och mat bör, som bekant, ätas. Renskav och kantareller blev dagens fynd.

Jag är ju ingen som promotar köttätande, men renskav är en maträtt som jag har svårt att låta bli, i alla fall när jag gör den själv. (Självskryt!) I och för sig är det väl samma sätt som många gör den på, så det är inget märkvärdigt.

Behövs:
Renskav
Gul lök
Kantareller
Grädde
Ketjap manis
Svart- och vitpeppar och salt
Smör till stekning

Bryn köttet. Häll på kantarellerna och låt dem steka med köttet, i en massa smör. Inte så hälsosamt för kärlen, men själen är av en annan mening ibland. Sen är det dags för löken. På med kryddorna också. När allt har stekt ihop en stund kan du hälla på grädden och ketjap manis (som är en söt soja). Låt koka ihop några minuter.

Servera med kokt potatis. Jag åt det nu också med hemkokt lingonsylt och hemodlad sallad. Går nästan lika bra med köpt sylt och sallad, om man inte har den hemfixade sorten.
Tallrikarna fyndade mamma nyligen på någon loppis eller second hand-butik.
Tycker de är så fina.

2 kommentarer:

  1. Mums, nu vill jag också ha renskav!

    SvaraRadera
  2. minnet är däremot väldigt kort. Var ju till affären igår och inte sjutton köpte jag renskav inte. Fortsätt fresta mig med smarrig mat (eller andra skojigheter med för den delen!)

    SvaraRadera