söndag 29 april 2012

Jakten på lycka

Jakten på lycka är något som det skrivs mycket om i tidningar, på internet, görs tv-program om mm. Fokus läggs ofta vid materiella ting och yttre omständigheter, något som leder till kortvarig lycka, men sällan har någon varaktighet. Men visst fascineras man av det och önskar att man hade allt – mycket pengar, ett vackert utseende, berömmelse osv.

I sociala medier vill de flesta framstå som väldigt lyckliga och framgångsrika, vilket av vissa uppfattas som väldigt jobbigt, och så skrivs det artiklar om det. Livet är inte så himla lyckligt hela tiden och det är väl sant…? Ingen är lycklig hela tiden, väl? Däremot tror jag att det finns olika sätt att se på saker och ting och att man hanterar omständigheter på olika sätt. En del människor verkar ha en positiv grundinställning, medan vissa alltid (nästan ialla fall) fokuserar på det negativa.

Om detta handlar en bok som jag läste i höstas som heter Lyckans verktyg, av Sonja Lyubomirsky. Boken bygger på många års forskning om lycka.



I början av boken tas en lista med exempel upp med sådant som många uppgett att de tror att man skulle bli lyckligare av

-         Ett förhållande
-         Flexiblare arbetstider
-         Ett nytt jobb som ger mer pengar till dig och familjen
-         Ett rum till
-         Att din partner var mer uppmärksam
-         Ett barn
-         Att se yngre ut
-         Att slippa värken i ryggen
-         Att gå ner i vikt
-         Att det går bra för ditt barn i skolan
-         Att verkligen veta vad du vill med ditt liv
-         Mer kärlek och stöd från dina föräldrar
-         Att bli botad från en kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning
-         Mer pengar
-         Mer tid

Hon menar i boken att ingen av dessa saker kommer att göra dig väsentligt lyckligare. Yttre omständigheter, som ovan nämnda, påverkar din lycka bara till 10 %. Vidare framhålls att lyckan påverkas till 50 % av en grundinställning, som är ärftlig och 40 % påverkas av medvetna handlingar. Det innebär således att alla kan påverka sin egen lycka, men man måste själv jobba med sin lycka och inte tro att det är något man hittar. Boken bygger sedan på olika handlingssätt för hur du kan göra för att uppnå mer lycka, vilket egentligen till mångt och mycket är sådant som man hört förut, men som jag tror man kan tåla att höra igen, t ex lev i nuet.

Varför tar jag upp detta? Jo, för att jag själv har funderat en del de senaste åren på vad man mår bra av och blir lyckligare av. Jag har varit en av de som varit fokuserad på materialism och karriär, men insåg att det jag mår bra av snarare finns i enkla saker som t ex naturen. Därav lämnade jag staden och flyttade till fjällen. Jag säger inte att jag inte fortfarande gillar vackra saker, kläder och är rätt så ytlig många gånger, och det påverkar ju 10 % enligt ovan nämnd forskning så lite lyckligare blir man ju J, men lyckan i stort handlar om andra saker och framförallt vad man själv gör av sitt liv och hur man väljer att se på saker.

Sen möter jag ibland människor som tycker att det är så fantastiskt att det går så bra för ”en sån” som jag. Det irriterar mig när jag hör sådant, eftersom det bygger på stereotypa uppfattningar och tydligen är jag ”en sådan” som inte borde vara lycklig, och så blir folk förvirrade för i vilket fack ska man då sortera in mig om jag skulle vara lycklig?! Antar att det ger dem en del att tänka på kring sin egen inställning om lyckan och livet.

Jag ser mig själv som en i grunden positiv människa. Jag menar inte att jag går runt och är ständigt lycklig, för det är jag inte. Jag har mina upp- och nedgångar precis som vilken annan människa som helst, men jag tror på mig själv och har genom åren erfarit att jag inte mår bättre av att gräva ner mig i negativa tankar. Ibland behöver man få deppa ihop, men sen får man se till att rycka upp sig och sätta fart igen och göra det som man vill göra.

Lyckan finner man inte bara helt apropå utan det är något man själv skapar.

Så sluta jaga, börja skapa!

1 kommentar: