söndag 8 april 2012

En 24-timmars utevistelse

Försökte febrilt få iväg ett inlägg igår kväll när jag låg nerbäddad i sovsäcken i kåtan uppe på fjället, men ingen av oss lyckades få kontakt med nätet. Det får bli ett inlägg nu istället.

Igår blev det till att fira påskmiddagen ute på fjället. Vi tog vårt pick och pack och drog upp på fjället till den lilla tjärn där Peder slagit upp tältkåtan. Tror det är första gången jag ätit gravlax och ägg med kaviargrädde ute, på vintern i alla fall. Sen blev det till att förbereda för övernattningen. Vi var totalt sju stycken som sov i kåtan, Helena och Jimmie och barnen och så Peder och jag.

Barnen somnade i hyfsad tid och vi andra passade på och grillade en kvällsmacka innan vi kröp till kojs. Det blev en mild natt med några minusgrader. Alldeles lagom varmt var det, och mysigt.

Jag gruvade lite för morgonen för att jag brukar ha lite svårt att få upp värmen, men idag gick det bra. Solen värmde bakom molnen. När vi varit uppe en liten stund fick vi frukostleverans med varm choklad och mackor. Jimmie hade i och för sig redan hunnit steka kött till frukost, men jag passade på det.

Efter det har dagen rullat på. Folk anlände allt eftersom. Vi har haft en jättetrevlig dag ute på fjället. Bra väder och bra före, hade nästan kunnat köra med elrullen på fjället, men bara nästan. Barnen åkte bob och skidor, vi har ätit och umgåtts. Jag försökte mig på fiske, men det var stendött. Finns visst ingen fisk där.

Nu har vi äntligen kommit hem och käkar påsktårta. Jag känner att det börjar hetta om näsan. I vanlig ordning har jag missat solskydd.


Vårt basecamp.

Kåtan utanpå.

Jimmie är vår utekock.

Förberedelserna påbörjade inför kvällen.

Bäst att springa ur benen lite innan sängdags.

Mackgrillning på kvällen.

Kåtan inuti, när jag låg och tittade upp i taket.

På morgonen skymtade solen genom molnen.

Hamburgarna var populära.


Sista fisket innan slutet på hemfärden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar