torsdag 17 maj 2012

Detox-helg

Plötsligt fick jag för mig att jag ska köra en detox-helg från och med idag till och med söndag. Känner att det är på tiden att släppa taget om lite onyttigheter. Detox var även min plan för förra helgen, men den planen gick om intet. Genom att nämna på bloggen att jag ska köra detox så tänkte jag att det skulle ha den psykologiska inverkan på mig att jag faktiskt måste hålla det också. Vore ju illa att visa på dålig karaktär ;-)

Nu är jag ingen detox-expert och en expert kanske skulle tycka att det inte är vidare till detox. Det som jag i alla fall tänker göra är att äta bara grönsaker, frön och nötter, till största delen raw food. Allt kommer inte att vara 100% raw food. Naturella cashewnötter är t ex inte raw food eftersom de varit upphettade, men det får väl vara nån måtta på hur extrem man är?! Jag har i och för sig specialbeställda råa cashewnötter, men jag håller mig nog till vanliga naturella. Jag kommer inte att äta något animaliskt, varken mejeriprodukter eller annat. Jag har svårt att hålla mig från ost...

Dagen började jag med en raw smoothie gjord på mandel, mungbönsgroddar, apelsinjuice, päron och lite vatten.

Sen kan jag även tacka min mamma som sätter min karaktär på prov. Hon hade nämligen bakat bullar när jag kom från Hemavan idag, men än har jag inte satt tänderna i någon, bulle alltså.


Jag har istället ätit sallad på diverse olika grönsaker och röd pesto. Kommer inte ihåg om jag nämnt den röda peston tidigare, men den är supergod! Det är en av mina assistenter, Malin, som lärt mig göra den. Det är bara naturella cashewnötter, soltorkade tomater + lite av oljan och färsk basilika, som man bara kör runt lite i matberedaren till lagom konsistens. Egentligen ska det vara västerbottensost eller parmesan i också, men då blir det ju inte så mycket till raw food.

Nu avrundar jag min lunch/middag med grönt te och ekologiska dadlar. Mamma och pappa förbereder grillen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar