lördag 18 januari 2014

Pasta med falukorv

Det står faktiskt korv, även om det inte händer ofta här på bloggen.

Efter en vecka ute på språng har jag idag njutit av att vara hemma och i och med det så har jag passat på att ägna lite tid åt matlagning. 

Bland posten som kommit i veckan låg senaste Buffé och i den en tävling. Man ska skapa en maträtt med falukorv, pasta, mozzarella, valfria grönsaker och kryddor. Så fort jag ser något sådant så sätter min hjärna igång, och jag kunde förstås inte låta detta passera obemärkt från min sida. 

Resultatet blev inte illa. Något av en vardagshöjdare faktiskt. Här kommer min skapelse.


Sophies pastagratäng med falukorv och mozzarella (4-6 pers)

400 g pasta, jag tog Saltå kvarns farfalle, nästan hela förpackningen
600 g falukorv, ca ½ korvring
30 g smör till såsen, eller mer så blir det extra mumsigt
3 msk vetemjöl att reda såsen med
1 liter mjölk
2 vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek, eller mer om man gillar starkt
1 tsk torkad timjan, säkert jättegott med färska örter om man har
1 tsk torkad oregano
2 morötter
1 bit mozzarella
3 stora tomater
salt, vitpeppar och svartpeppar

Close up


Gör så här. Koka pastan några minuter i saltat vatten. Den ska vara en bra bit från klar eftersom den blir klar i ugnen sen. Häll av vattnet och skölj pastan i kallt vatten, ställ åt sidan. Skär korven så stora bitar som du föredrar. Hacka vitlök. Gör såsen genom att smälta smöret, , tillsätt timjan och låt fräsa lite innan du tillsätter mjölet, tillsätt sedan mjölet, vispa hela tiden, häll på lite mjölk, vispa. Låt ta ihop till en liten kräm, häll sedan på resten av mjölken och låt koka upp. Tillsätt sedan sambal, vitlök, salt och peppar. Låt koka lite på svag värme, men bränn inte. Smaka av.

Stek korven i smör. Krydda med oregano. Häll sedan över korven i såsen. Blanda om.

Riv morötterna grovt. Själv hade jag juicat morötter innan jag började med middagen så jag tog de juiceade morötterna i gratängen.

Smörj formen eller ta lite av såsen i botten på en ganska stor ugnsform. Lägg på ett lager med pasta och sedan sås med korv. Lägg ett varv med morötterna och sedan pasta igen och resten av korvsåsen. Toppa med mozzarella, som du skivat tunt och avsluta med tunt skurna tomater. Krydda med lite mer oregano, svartpeppar och salt. Ställ i ugnen ca 40 min, 200 grader. Servera med en härlig sallad.

Rätten blev som en slags pimpad korv stroganoff eller stuvade makaroner och korv med twist. Den blev i alla fall uppskattad så det blir till att göra fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar