lördag 11 juli 2015

Roadtrip - Ingen plan är också en plan

Jag planerar sällan långt i förväg och nästan aldrig i detalj, vilket säkerligen är till förtret för en del (t ex assistenterna), men jag tycker inte om fasta ramar och föredrar frihet. Särskilt när jag är ledig. 

Jag började dagen utan någon plan. Sista semesterdagen i Småland, så mycket visste jag. Och så fanns det ett håll vi inte hade åkt mot, härifrån. Norrut. Mot Mönsterås. 

Hade ingen som helst aning om Mönsterås hade nåt att erbjuda, men ut på E22 bar det av. Hann bara köra en liten bit när plötsligt en sån där brun skylt med en blomma dök upp som visade att det fanns nåt sevärt efter vägen, "Mönsterås kustväg", stod det och jag svängde av. "Vi tar den här vägen istället", informerade jag mina föräldrar. De börjar vara vana vid det här laget att  jag plötsligt viker av och tar en annan väg än jag först sagt. Jag hörde inga protester. 

Vi kom in efter en jättemysig väg, som gick in i skogen, med små gulliga torp mellan varven. Ett ställe som jag särskilt tyckte om var en stor alle i Strömsrum kantad med stora gamla ekar och en stenmur som ledde fram till ett gammalt träslott. Man kände riktigt historiens vingslag. Blev tvungen att googla stället när jag kom hem. 


Så småningom kom vi fram till Mönsterås, ett sött litet samhälle med gamla anor. 


Besöket där blev dock kort, eftersom vi blivit hungriga och jag dissade vägkrogen. Istället blev vi tipsade att uppsöka ett kafe utanför samhället, Nynäs cafe. Där fanns en riktigt god vällagad buffe med mat även för mig. 

Där blev vi varandes en stund, för jag upptäckte att det fanns en minigolfbana där, och minigolf är ju kul! Jag ville förstås spela en runda. 



På väg hem blev det även ett spontanstopp vid en gammal klosterruin. Jag är inte så kulturellt eller historiskt bevandrad, men dock väldigt intresserad. Har inte haft riktigt koll på att detta område kring Kalmar bär på all denna viktiga historia. Här har Kalmarunionen slutits (förstås) och här har strider mellan svenskar och danskar stått, eftersom gränsen mellan länderna en gång legat här i närheten. Tänk allt som har hänt här! 


Började dagen utan plan och har hunnit lära mig en hel del bara sen i morse men nu, när vi åkt i alla väderstrecks riktning kring denna bygd börjar det vara dags att lämna området och ta del av mer kultur i Skåne istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar